Branża PR ma twarz kobiety. Przedstawiciele agencji komunikacyjnych o roli pań w public relations

Ewa Bałdyga, wiceprezes zarządu Martis Consulting:

Na pytanie o to, jaką rolę odgrywają kobiety w branży PR, z całym przekonaniem odpowiem, że kluczową. Po pierwsze dlatego, że od samego początku zdominowały ten zawód. To wciąż kobiety przeważają w zespołach agencji PR, to one najczęściej są szefowymi projektów, i to również one w większości są zarządzającymi oraz właścicielkami całych agencji.

Po drugie, consulting, komunikacja to tzw. umiejętności miękkie. Oczywiście pomijając cały obszar ścisłej wiedzy o klientach, ich specyfice i potrzebach. Dlatego w branży PR niezwykle istotna jest duża doza empatii oraz subtelności w podejściu do wielu tematów. Umiejętność dotarcia do klienta na samym początku współpracy, poznania jego oczekiwań, wyczulenia na problemowe obszary, wyłapanie pewnych niuansów, które mogą wpłynąć na dalszą współpracę, to zadania, w których idealnie odnajdują się kobiety.

Na pytanie o to co wnoszą kobiety do branży PR, mam ochotę odpowiedzieć pytaniem: a co wnoszą mężczyźni do branży PR? Bo poza pewnymi cechami osobowościowymi, to najważniejsze są wiedza i profesjonalizm. Nie wyobrażam sobie, aby samymi umiejętnościami miękkimi można było „przykryć” brak wiedzy niezbędnej do wykonywania danego zawodu. Zatrudniamy te osoby, których umiejętności i doświadczenie wskazują, że świetnie się sprawdzą z klientami, z którymi pracujemy lub przyjdzie nam pracować.

Branża PR ma twarz kobiety

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: PR

ewa-baldyga

Ewa Bałdyga
Wiceprezes Zarządu, Martis CONSULTING

Najciekawsze trendy w branży PR

Obecnie na rynku PR bardzo wyraźnie zarysował się podział na firmy, które z pełną świadomością sięgają po narzędzia PR i umiejętnie z nich korzystają w celu zwiększania własnej sprzedaży, budowania reputacji, czy zapobiegania kryzysom. Firmy te świetnie wiedzą, że im większy prestiż, większy sentyment do marki, większa rozpoznawalność i dobre skojarzenia z brandem, tym są bardziej wartościowe – dla klientów, inwestorów, partnerów biznesowych. Takie produkty, czy usługi, lepiej się sprzedają, łatwiej jest pozyskać nie tylko nowych klientów, ale też np. pracowników.

Drugą grupę firm stanowią te, które PR traktują jako koszt, a co za tym idzie, najlepiej na nim zaoszczędzić. Wśród szefów tych przedsiębiorstw pokutuje przekonanie, że wyniki i produkt obronią się same. Natomiast PR traktują jako formę doraźną, w przypadku kryzysu, potrzeby poprawienia wyników finansowych, czy wyników sprzedażowych. Takie podejście może i jest tańsze, ale w dłuższej perspektywie może firmę sporo kosztować. Nie tylko finansowo, ale i reputacyjnie. To może być znaczący koszt i bardzo trudny do odpracowania. Tymczasem, to firmy, które stawiają na wsparcie PR, a nawet szerzej, na komunikację zintegrowaną, wygrywają walkę rynkową.

Z danych publikowanych co roku przez Związek Firm Public Relations wynika, że zdecydowaną większość klientów agencji PR w Polsce stanowią zagraniczne koncerny. Opanowały one do perfekcji sztukę komunikacji. Komunikują się zarówno przed planowanym wejściem z usługami czy sprzedażą na polski rynek, jak chociażby Uber, jak również w trakcie promocji, np. Google, czy w fazie dojrzałej, gdzie doskonałym przykładem może być np. Coca-Cola. W tym ostatnim przypadku wydawać by się mogło po co tak ugruntowanej marce, jaką jest Coca-Cola, PR i komunikacja. Ale to właśnie ciągła praca w obszarze public relations pokazuje świadomość ciągłej potrzeby doskonalenia wizerunku firmy i produktu. Świadome tego firmy nie pozwalają sobie na przerwę, bo mogą ją wykorzystać konkurenci.

Zmiany, jakie nas czekają

Zmiana, a dokładniej umiejętność zarządzania nią, jest składową profesjonalnych działań komunikacyjnych. To zmiany wymagają odpowiednich działań komunikacyjnych, dostosowywania narzędzi, przekazów. W coraz szybciej zmieniającym się świecie, PR musi za tymi zmianami nadążać. Obecnie jesteśmy świadkami tego, jak świat w gigantycznym tempie zmienia się pod względem technologicznym, a co za tym idzie, oczekiwania odbiorców przekazów są coraz wyższe. W ślad za tym PR musi nadążać.

Dość krótko mogliśmy mówić o PR 2.0. Dzisiaj coraz częściej mówi się o komunikacji zintegrowanej, komunikacji 3.0. Coraz to nowsze aplikacje, nowe narzędzia wspierające pracę osób odpowiedzialnych za PR, świat marketingu internetowego i narzędzi do badania efektywności w sieci sprawiają, że z jednej strony musimy być multidyscyplinarni, a z drugiej strony możemy bardzo dokładnie kierować przekaz, do bardzo konkretnej grupy docelowej i co ważne, bardzo dokładnie mierzyć efektywność naszych działań.

Te zmiany, to nie tylko perspektywa jednego roku. To zmiana, do której jako branża PR się dostosowujemy, w ramach której potrafimy funkcjonować i na bieżąco reagować. Oczywiście mam na myśli tutaj pracę z klientami, którzy są świadomi tego, co niesie za sobą PR i zintegrowana komunikacja. Tacy klienci są świadomi swoich potrzeb i oczekiwań ze strony agencji, która ich obsługuje. Naszą rolą natomiast jest wyprzedzanie tych potrzeb. Dzięki temu żadna zmiana nie będzie ryzykiem kryzysu, ale szansą na zwiększenie przewag konkurencyjnych obsługiwanej firmy.

Cały artykuł NowyMarketing podsumowuje rok 2016: PR

Strona 1 z 41234
Wróć do strony głównej