Co z tym PR-em?

W jednej z mądrych książek poświęconych tematyce public relations, opublikowanej jeszcze w poprzedniej dekadzie – w 2004 roku, znalazłam ankietę poświęconą znajomości zagadnień public relations. Dwa pierwsze pytania brzmiały: „czy zetknąłeś się ze skrótem PR?” i „czy spotkałeś się z pojęciem public relations?”. Od tamtego czasu minęło ponad 10 lat i dzisiaj nikomu już nie przyszłoby do głowy zadawać tego typu pytań. PR stał się czymś bardzo powszechnym, wręcz oczywistym, ale jak w każdej branży, nastąpiły w nim ogromne zmiany.


„Public Relation” kontra public relations

Po pierwsze, to krok milowy nastąpił w formie zapisu public relations. Niejednokrotnie się zdarzało, że tzw. „specjaliści” stosowali pisownię „public relation”, a jeszcze częściej oba słowa zaczynali z dużych liter. Na szczęście wraz ze wzrostem świadomości, czym w ogóle jest PR, poszerzała się również wiedza odnośnie prawidłowej nomenklatury i jej zapisu.
Po drugie, o ile największe polskie przedsiębiorstwa, a szczególnie firmy wywodzące się z międzynarodowych korporacji od samego początku chętnie sięgały po narzędzia, jakie zapewniała obsługa agencji PR, o tyle rodzime przedsiębiorstwa, szczególnie te z sektora MSP, dość długo obstawały przy teorii, że same „jakoś” sobie poradzą wizerunkowo, na stale powiększającym się i coraz bardziej konkurencyjnym rynku. To „jakoś” można było niejednokrotnie obserwować w mediach, które z pasją pokazywały kryzysy, w jakich tonęły przedsiębiorstwa, a których z powodzeniem można było uniknąć.
Agencja potrzebna od zaraz
Oczywiście od tamtej pory minęły lata świetlne, patrząc na to, jak zmieniło się postrzeganie usług agencji public relations. Obecnie zarządy spółek zarówno tych największych, jak i z sektora MSP coraz chętniej korzystają z firm doradztwa komunikacyjnego. To bardzo pozytywny trend, ponieważ skuteczne wykorzystanie profesjonalnych usług i strategii public relations po pierwsze wspiera zarządzających, pozwala odpowiednio wcześnie identyfikować i reagować na potencjalne kryzysy, a jednocześnie znacząco wzbogaca komunikacyjnie podstawową działalność firm i wpływa na wzrost ich wartości.
Ale nie tylko postrzeganie agencji PR uległo zmianie. Zmieniły się też same agencje, dostosowały do potrzeb coraz bardziej wymagających i świadomych klientów.

Wróć do Blog Wróć do strony głównej