5 kroków strategii SEO + PR

Reputacja Twojej firmy jest kluczem do jej sukcesu. A ponieważ bardzo zależy Ci na dobrej reputacji, na stałe współpracujesz z agencją PR lub samodzielnie prowadzisz działania w tym zakresie. Niestety PR bez SEO (ang. Search Engine Optimaliation, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), nie zapewni Ci pełnej kontroli nad budowaniem wizerunki marki w Internecie. Możesz jednak  wpłynąć na to, jakie informacje zobaczą Twoi potencjalni klienci. Internauci najczęściej szukają opinii na temat firm, usług i produktów w Google.  Warto zadbać o widoczność w wyszukiwarce tych stron, które stawiają Twoją markę w dobrym świetle. Nasza rada: polub SEO tak samo, jak lubisz swojego PR’owca i zacznij działać według poniższych pięciu kroków.

  • Krok 1 – Zrób analizę wyników nt. Twojej firmy

Analiza wyników wyszukiwania w Google, to podstawa od której musisz zacząć. Badanie to powinno objąć nazwę marki wraz z kombinacjami typu:

  • nazwa firmy + opinie,
  • nazwa firmy + klienci,
  • nazwa firmy + portfolio,
  • nazwa firmy + praca,
  • nazwa firmy + nazwa produktu.

    • Krok 2 – Ustal cele i przyjmij strategię działania

    Działania SEO PR koncentrują się na dwóch obszarach:

  • Pozycjonowaniu już istniejących stron, zawierających pozytywne lub neutralne opinie.
  • Tworzeniu nowych materiałów i ich dystrybuowanie.
  • Często pozycjonowanie jest metodą promowania nowych materiałów. Zanim rozpoczniesz tworzenie nowych treści, ustal podstawowe cele, jakim ma służyć Twoje SEO PR:

  • Czy ma promować markę, czy konkretne produkty lub usługi?
  • Czy chcesz koncentrować się na pracy z mediami czy z blogerami?
  • Czy będziesz pozyskiwać ambasadorów marki w postaci blogerów czy osób aktywnych na forach internetowych?

    • Krok 3 – Zacznij tworzyć wartościowe treści i je publikuj

    Dobry content to podstawa w SEO PR.

    Teksty, które przygotujesz muszą trafiać w gusta czytelników portalu, do którego je wysyłasz.
    Przygotowany materiał powinien zawierać słowa kluczowe, pod którymi chciałbyś, aby Twoja firma byłą widoczna w Internecie. Najlepiej dobrać słowa kluczowe dość ogólne oraz niszowe, unikalne. Zadbaj, by pojawiały się one w opublikowanym tekście odpowiednio często, oczywiście w sposób naturalny, kontekstowy.

    • Krok 4 – Promuj treść

    Dystrybucja treści to jedno, należy jednak zadbać o to, by można je było łatwo znaleźć. Jeśli artykuły i notki prasowe zawierają odpowiednie słowa kluczowe i zostały dobrze zoptymalizowane, mają szansę na dobrą widoczność w Google. Możesz jednak zwiększyć efekty dotarcia i zadbać o linki do danego materiału.

    Warto też pomyśleć o tymczasowym promowaniu treści SEO PR poprzez reklamę PPC, np. Google AdWords oraz Facebook Ads. Co prawda nie wpłynie to bezpośrednio na widoczność treści, ale sprawi to, że więcej osób dotrze do artykułu i być może udostępni go dalej.

  • SEO PR na forach internetowych
  • Jak dobierać treści SEO PR?

    • Krok 5 – Trzymaj rękę na pulsie i monitoruj

    Prowadź monitoring efektów SEO PR z uwzględnieniem następujących trzech elementów:

  • Monitoring efektów
  • Aby poznać efekty Twoich działań SEO PR, analizuj jak wyglądają pierwsze strony wyników wyszukiwania istotnych dla Ciebie fraz (nie tylko tych „brandowych”, ale również kontekstowych).

  • Monitoring marki
  • Monitoring marki pozwoli Ci śledzić na bieżąco opinie i wzmianki o Twojej marce pojawiające się w Internecie, co daje Ci możliwość szybkiej reakcji.

  • Dobór tematów
  • Korzystaj z narzędzi, którymi możesz szybko sprawdzić, jakie tematy cieszą się powodzeniem wśród Twoich odbiorców.

    Podsumowanie, czy warto inwestować w SEO PR?
    Decydując się na kampanię SEO PR licz się z faktem, że jest ona o wiele bardziej czasochłonna i długofalowa niż zwykłe pozycjonowanie. Znacznie wychodzi  poza obszar promowania jedynie strony internetowej Twojej firmy i z tego powodu jest większą inwestycją. Warto jednak podkreślić, że kampanie SEO PR są całkowicie bezpieczne, ponieważ algorytm Google promuje witryny, które posiadają dużo linków z innych stron. Największą korzyścią jest jednak fakt, że kampania SEO PR dociera do takich serwisów, gdzie ani klient, ani sama agencja PR nie mają administracyjnego dostępu.

    infografika seo+pr z ramką

    Wróć do Blog Wróć do strony głównej